Friday, August 6, 2010

Tik...tik....tik.... ku rasai satu benda akan turun. Kena bertindak pantas untuk selamatkan keadaan. 

"Aini, angkat kain jemuran, hujan dah turun".

Tengah syok-syok membina ayat utk post ni, tetiba je hujan turun. Mendengarkan bunyi hujan yg turun ke bumi dan kena atap rumah mak ayah ni, rasanya boleh tahan lebat lah hujannya. Ketiak   Ketika itu juga hanya satu yang terlintas di fikiran ni..... Kain Yang Di Jemur kat Pagar Jiran Rumah Sebelah. 

Dengan segala kederat yang ada (badan sudah berat, jadi kederat tak berapa hebat lah), maka terjadilah sukan olahraga, larian 100 meter. Di waktu sama terlihat makhluk Allah yg lain juga berlari bertempiaran menyelamatkan diri. Toleh ke kanan, nampak dua ekor cicak kat dinding tu tak tentu arah lariannya. Dari lirikan mata nia seakan larian kami berada di kepantasan yang sama. Tengah2 lari tu risau gak dan berkata dalam hati " kalau lah dibuatnya cicak ni betul2 takut, dia melompat atas kepala aku, tak ke haru nanti'. Jadi dengan segala kebijaksanaan yg ada, langkah larian ni diperkemaskan. Get ready mengelakkn diri, menjauhkan diri dari cicaks (dua ekor cicak kan) tu. 

Hasil larian yg tak seberapa tu, kain jemuran yg dah kompem kering tu dapat diselamatkan. Fuh! nasib baik tak basah lencun kain-kain tu. 

Eh!, hujan dah berhenti la. Ermmm....hujan lari la ni. Berpadanan lah larian 100 meter tadi tu.Tengah capek lagi nih!





No comments:

Post a Comment